Първи том на двутомната „Кратка история на съвременните православни църкви“ на проф. Иван Снегаров включва история на следните църкви: ЙЕРУСАЛИМСКА, АНТООХИЙСКА, АЛЕКСАНДРИЙСКА, ЦАРИГРАДСКА, КИПЪРСКА, СИНАЙСКА И ГРУЗИНСКА.
„В него се хвърля поглед поотдевлно върху целия живот на четирите източни патриаршии, които заедно представят общия живот на П р а в о с л а в н а т а ц ъ р к в а, особено през периода на вселенските събори. Поради това тази книга ще може да служи на студентите богослови и като едно от учебните пособия по обща църковна история.
Искам да вяврвам, че моята „Кратка история“ ще им даде ясна представа за особения строеж на Православната църква. Докато Католическата църква е външно единна организация, само с един върховен началник – римския епископ (папата), Православната църква изглежда външно неединна, дори според инославните – външно разединена. Обаче това многообразие не е никакъв недостатък на Православната църква, а е благодатно свойство, наследено пряко от древната християнска църква (от І-IV в.), която също така била разделена на много области, т.е. поместни самостойни църкви – тъй, както отделните семейства, образувани от синове и дъщери, са природно богатство на един род.
Чрез това свойство на Православната църква е запазена духовната свобода на всеки православен народ, и православната вяра наистина оживотворява неговия дух, подхранва и облагородява неговитте жизнени свойства, действа като двигател на неговото културно развитие. В Православната църква всеки народ се чувствува като цялост, свободен в Х р и с т а и призван да бъде деен строител на Царството Божие по свой начин и метод, съобразен с неговите особености.
Като изучаваме живота на отделните православни църкви, ние се убеждаваме, че те са майки и дъщери, които съставят един свещен род защото ги съединява еднаква вяра в Христа. Тяхното многообразие е израз на органично е д и н с т в о. Tе заедно съставят една света, съборна, т.е. вселенска, и апостолска Църква, защото изповядват едно и също догматическо учение, имат еднакво богослужение и действат по едни и същи основни закони – каноните, съставени или утвърдени от вселенските събори.“
акад. Иван Снегаров