Начало » Автори » Клара Тонева
- екологичната криза;
- дехуманизиращият потенциал на биотехнологиите;
- хомосексуализмът;
- религиозният фундаментализъм;
- съвременният феминистки прочит на Библията;
- „лицата" и границите на междурелигиозния диалог и други.
Отстъпка
Препоръчано
Онлайн достъп
Книжно копие
Абонаментен достъп Либрум
Онлайн достъп
Отпечатване в книжен формат
Свободен достъп
Онлайн достъп
Отпечатване в книжен формат
Абонаментен достъп Либрум
Препоръчано
Онлайн достъп
Книжно копие
Абонаментен достъп Либрум
- Изследването анализира някои от по-основните постановки на ислямската етика.
Препоръчано
Книжно копие
Онлайн достъп
Отпечатване в книжен формат
Абонаментен достъп Либрум
- по-пълно обгръщане на ислямската представа за Иисус Христос
- разкриване на ислямските аргументи и съпоставителен анализ с християнството, което по своята същност е христоцентрично.
Отстъпка
Препоръчано
Онлайн достъп
Книжно копие
Абонаментен достъп Либрум
Онлайн достъп
Отпечатване в книжен формат
Абонаментен достъп Либрум
Онлайн достъп
Отпечатване в книжен формат
Свободен достъп
Онлайн достъп
Отпечатване в книжен формат
Абонаментен достъп Либрум
- страха от нарушаване волята на Аллах
- невъзможността жената да остане в старото си положение
- психологически оценки на поведението на жените, които не са подготвени за новите си роли и често се колебаят при избора си.
Препоръчано
Онлайн достъп
Книжно копие
Абонаментен достъп Либрум
Онлайн достъп
Книжно копие
Абонаментен достъп Либрум
Онлайн достъп
Отпечатване в книжен формат
Абонаментен достъп Либрум
Статията "Религията - начин на употреба" на поф. дн Клара Тонева е отпечатана в сборника "Теоретичен сборник в чест на създателя на катедра "Реторика" професор Васил Иванов"
Отпечатване в книжен формат
Абонаментен достъп Либрум
Отстъпка
Препоръчано
Онлайн достъп
Отпечатване в книжен формат
Абонаментен достъп Либрум
Книгата "Християнство и ислям: доктринално противоборство (Според Ерес 101-ва на св. Йоан Дамаскин)" очертава доктриналните различия по границата християнство-ислям през един важен за православната и въобще за християнската патристична традиция топос – творчеството на св. Йоан Дамаскин. Всъщност творчеството на светеца е отговор на случващото се през онази епоха – време на преломни поврати в историята на Източното Средиземноморие и в региона, а и в самата Византия, и е в съответствие с културните и духовните изисквания на времето тогава. Текстовете на св. Йоан Дамаскин, които са свързани с исляма, са четири, като 101-ва глава (измаилтяните) от „За ересите“ е първи опит за полемика с исляма от християнски ъгъл и е единственият труд, за който със сигурност се приема, че авторството е на св. Йоан Дамаскин.
Професор Тонева аксиоматизира религиозното различие, а не религиозното общо и/или типиката на религиозния феномен. По този начин тя елегантно прескача наглед съвпадащите, но всъщност ограничено абстрактните черти на религиозния феномен, които нито формират конкретно църковно общение, нито се транспонират в конкретни канонични основания. В строг православен смисъл тя подчертава, че Църквата е едновременно тяло Христово и пълнота на Светия Дух (Ефесяни 1:23), тоест Църквата е съборно единство, което е христологично, триадологично, пневматологично и есхатологично зададено и обосновано. Погледнато от друг ъгъл: пределното фокусиране върху религиозното единство не прескача утопичната претенция, която никога не прераства в реален онтологичен топос. Професор Тонева умело избягва тази подмамка и фундаментализира религиозното различие. Това би могло да изглежда като духовен и културологичен недостатък, политическа некоректност или оставане в случването, но всъщност „дебатът е не просто част от дискусията за различията, той е начин за искрен и същевременно отворен за отговори богословски диалог“.
От тази позиция, по този начин, на строг доктринален терен, откъм Ерес 101-ва на св. Йоан Дамаскин и с Христов патос професор Тонева разгръща богословския диалог между християнството и исляма на фона на общата им старозаветна генеза. Последният аспект е важен, доколкото представя единната и все пак интерпретативно податлива почва на догматично и канонично обособилите се основоположения на християнството и исляма. В книгата се отстоява твърдението, че в Корана старозаветните повествования „не се предават последователно с всичките им детайли, липсва историческата датировка. Важни идеализационни уточнения са, че предметът на доктриналното противоборство се рамкира, първо, хронологично от монотеистичното установяване на исляма през средата на VII-ми век докъм средата на IX-ти век и, второ, през призмата на Ерес 101-ва на св. Йоан Дамаскин. Арабин по произход, но роден в християнско семейство, живеещ в смесена ислямска и християнска среда в Дамаск и Палестина, (по думите на протоиерей Йоан Майендорф „в ума и сърцето си [той] живее във Византия“), и същевременно един от отците на Църквата, св. Йоан Дамаскин е не само свидетел на тези бурни религиозни времена, а и проникновен автор на систематични и полемични съчинения с основна цел за точно изложение на православната вяра: „истината, украсена и наредена сякаш със златна шевица“. Разбира се, от позиция на времето и най-вече с амбиция за прецизно теоретизиране професор Тонева засяга и други важни периоди от историята на взаимоотношенията между двете религии и най-вече от динамиката на техния доктринален сблъсък.
Книжно копие
Онлайн достъп
Абонаментен достъп Либрум
Препоръчано
Онлайн достъп
Отпечатване в книжен формат
Абонаментен достъп Либрум